Hoe herken je verschillende soorten weerstand bij je gesprekspartner, klant, leidinggevende of collega? Hoe kun je dit bespreekbaar maken en de weerstand wegnemen? Tijdens de cursus ‘Omgaan met Weestand’ hebben onze medewerkers geleerd om met dit soort vraagstukken om te gaan.
Weerstand is het gevolg van het onvoldoende aansluiten bij de belevingswereld van je ‘gesprekspartner’. Het probleem van weerstand in het contact met de ander ligt dus vaak bij de wijze van benadering. Wanneer je weerstand ervaart word je geconfronteerd met een gesprekspartner die zich onder druk gezet voelt, iets tegen zijn zin in moet doen, of zich niet gehoord, gezien of erkend voelt.
Maar hoe herken je weerstand eigenlijk?
- Non-verbaal: zwijgen, niet aankijken, armen over elkaar, onderuitgezakt
- Niet laten uitspreken: het gesprek overnemen
- Frustratie: luidruchtig zijn en gebaren
- Discussie: met tegenwerpingen komen
- Onderwerp veranderen: het ergens anders over willen hebben
- Sociaal wenselijk antwoorden: ja zeggen, nee doen
We hopen met de lessen van Cyril onze nieuwe kennis toe te passen. 17 november staat de volgende training ingepland en wij kijken hier naar uit!
Graag bedanken wij iedereen die 1 november erbij was. Wij zien jullie snel weer bij de volgende training!